torsdag 3 april 2008

Äsch..

Kanske ska skriva något också..
Lektionerna går rätt bra.. Jag dyker upp 9.30 i vårt rum, i tisdags var det bara jag, sen efter det har vi varit två stycken.. Sitter där till 13.00, med en kort rast i mitten typ. Vår lärarinna är super, tyvärr kommer jag inte ihåg vad hon heter. Vi sitter och pratar lite allmänt, hon frågar om mitt liv och annat, hon berättar anektdoter eller annat, vi gör lite grammatikövningar, jag skriver lite.. Ingen struktur, jag har ingen info om nånting. Tydligen finns det seminarier en kan joina, fast jag vet inte om jag kan tillräckligt mkt ryska för att kunna hänga med öht, får fråga på måndag. Hilde, min norska kursare som varit här sen i augusti eller september, sa att det handlar om att fråga fråga fråga hela tiden, annars får man inte veta nåt. Det är rätt soft som det är, jag lär mig ändå rätt mycket på lektionerna.. Tror jag, får se hur länge det fastnar ;) Gruppen består av mig, som började i måndags, Hilde som började i höstas då och Viktoria, en österrikiska som började i februari som kan prata hyfsat flytande. Det mesta verkar ganska godtyckligt här. Oh well :)
Nu när jag har ett metrokort (eller ett tioklipps iaf) så tänkte jag åka runt lite och kolla in stan.. Vill hitta en Lonely Planet om Moskva, ska finnas nån bokaffär på stan som har guideböcker. Rou tipsar mig om en massa saker, det är rätt schysst. Hon är lite av min personliga guide ;) Första kvällen hjälpte hon mig fixa internet, visade runt lite i byggnaden, följde mig till ramstor på lördagen och hjälpte mig fixa sim-kort och annat essential. Hon ska vara kvar till slutet av juni. Hon bjöd med mig till Sochi, semesterort för ryssar vid Svarta Havet, i början av maj, men det är då jag eventuellt kommer få herrbesök. Känner att jag vill ligga lågt på pengafronten lite också, har inte riktigt fått koll på hur mkt vardagslivet kommer att kosta, då den här veckan inneburit massa shopping för basics, typ vattenkokare, mobil osv. Ska köpa en vattenfiltrerare också, så jag inte behöver köpa en massa vattenflaskor hela tiden.. blir ett jäkla sopberg av flaskorna. Jag har rätt gott om pengar, men jag vill gärna kunna klara mig i Malmö också när jag kommer hem, innan första lönen kommer i slutet av augusti. Som tur är får jag en ganska schysst skatteåterbäring vid midsommar, hehe.
Annars är det rätt billigt att flyga och åka tåg inom landet, Rous tur ner till Svarta havet skulle gå på 750 kr.. Vill iaf hinna till St Petersburg, och checka in några av städerna i den gyllende ringen. Jag har ändå nästan fyra månader på mig så ;) Tänkte också spara ett par turer tills jag får besök, både Kristoffer och Cissi verkar väldigt på.

Inga kommentarer: