fredag 18 april 2008

Ok, lite vett då då.

Idag hämtade jag ut mitt pass på svenska ambassaden, så det är kirrat och skönt. Väldigt väldigt trevligt må jag säga. Efter en välbehövd kopp kaffe promenixade jag till institutet där jag lämnade sagda pass, med polisanmälan och 400 rublej ifall visumförlängningen går igenom. Svaret på det vet jag inte förrän på måndag antagligen. Nu hoppas jag dock ganska intensivt på att jag måste (får) åka hem till Sverige för en ny visumansökan, då det är en del saker att fixas med i Malmö. Bl.a. hade det varit trevligt att se nya lägenheten, diskutera med kommande kollektivare om rumsfördelning och träffa potentiella kollektivare. Pepp pepp pepp!

Igår var jag på balett (för första gången i mitt liv t.o.m) inne i Kreml t.o.m. Eftersom själva Bolshoi Teatr är stängd för remont (renovering) så använder de Nya Scenen och en lokal inne i Kreml istället. Vi var och såg Spashaja Krasavitsa, Sleeping Beauty (är det Törnrosa?), och jag märkte rätt tidigt att jag inte är så uppdaterad på sagor. I pausen köpte jag ett program och läste på lite, fick ut lite mer av det då. Föreställningen var inte så smooth allover, de tappade ballerinan under första finalen, eller vad man säger, då de skulle lyfta henne, och en hel scen blev bortsjabblad då båten the Lilac Fairy och Prince Desire anlände i och skulle åka över scenen med fastnade i dekoren och drog med sig tygkulisserna halvvägs tills den till slut välte och de båda i den fick så graciöst som möjligt hoppa ur och springa in bakom scenen. Hela scenen med nedtvingandet av the Evil Fairy blev lite fadd. Däremot så kompenserade de det hela med en fantastisk avslutning med några extremt duktiga dansare. Det var några härliga solonummer, speciellt av de manliga dansarna, de hade en liten mer dynamisk koreografi och var mer explosiva. Men värt det all over.
Jag har biljetter till Svansjön den 29:e, jag hoppas inte jag kommer missa den om jag måste hem till Sverige. Svansjön är ändå svansjön.. Tyvärr blev det ingen Carmen heller, Rou och hennes vän Shi ska gå nästa vecka, och eftersom jag inte vet hur läget är för mig så ville jag inte köpa biljett.

Inga kommentarer: