fredag 25 april 2008

Frisk luft!

Det blev inget Pushkin Museum of Fine Arts igår, Rou hade fått förhinder, så det blir någon tur i helgen istället. Idag spenderade jag tre timmar mitt i smeten på att bara knalla runt och ta in stan, den är otroligt vacker alltså. Alla smågator, alla jävla kupoler överallt. Var en underbart skön dag. Egentligen åkte jag in för att leta reda på Dom Knigi för att förse mig med en guidebok om Moskva och leta upp Jagannath, en vegetarisk restaurang med en liten shop. Dom Knigi ligger på Novy Arbat, vilket jag helt missade att hitta. Jag är inte riktigt down med det här att faktiskt byta till en annan metrolinje, ligger det inte på röda linjen så hittar jag inte. Efter att ha konstaterat att jag fenomenalt helt kommit fel ägnade jag lite mer än två timmar åt att bara strosa, korsade röda torget i full fart också, tog en lov runt Vasilijkatedralen också, den är rätt häftig, men mindre än den ser ut på bild.
Dock hittade jag Jagannath av misstag, efter jag gett upp letandet och bestämt mig för att åka hem. jag tog en extra tur runt kvarteret där en röd hållplats fanns bara för att se mig omkring lite, och vad dyker upp om inte Kiuznetskiy Most, gatan Jagannath ligger på.. Kollade in utbudet, blev lite besviken, men de hade lite basics som sojakött.
Imorrn tänkte jag promenera in till stan, ta en tur a la norrmän, och ta mig till Dom Knigi om det så är det sista jag gör. Nu har jag iaf kollat kartan lite bättre (d.v.s. öht och tänker inte förlita mig på en outdated metrokarta över bara stationerna.. ja, jag är lite optimistisk ibland.). Jag behöver böcker nu banne mig. Deska ha ett bra utbud av böcker på engelska, och en massa annat.. Ska bli spännande. Fick lön igår så. He. He.
Igår natt så avslutade jag Torchwood efter en intensiv vecka (eller var det två?), lite därför jag äntligen tar mig utanför campus också.

Inga kommentarer: