söndag 13 april 2008

Ja turistka!

Igår var jag och Rou och kollade på den här fantastiskt vackra katedralen (Cathedral of Christ the Redeemer, jag vet, jag kan bara namnen på engelska.. ryskan hade bara en massa x i sig), och promenerade runt i området. Det ligger precis vid floden, och är ett fancy område. Vi gick förbi en del jättevackra hus, där en del ambassader rumsterade. Behöver jag säga hur mkt jag saknar min kamera?

Efter det tog vi metron till en Mu-Mu-restaurang, en kedja som är väldigt poppis här i Moskva, både hos out-of-towners och regelrätta turister. Typiskt ryskt koncept, du ställer dig i kö, tar en bricka, plockar på dig vad du vill, och betalar per sak. Jag fick tag i en grekisk sallad, med den sämsta, svampigaste, smaklösa osten nånsin, nån slags svampquiche, rostat matvete med svamp, grönsakssoppa och auberginerullader med grönsaker och majonnäsfyllning, och ett bröd. Och ett rejält stop med lingondricka! Allt som allt gick det på typ 90 spänn, och jag hade klarat mig utan hälften av maten, var väldigt mättande. Dyrast var lillquichen i sin lilla form på hela 80 rubel, ungefär 20 kr. Rou körde på tre sallader - ngn kycklingcurry tror jag, nån seafoodgrej och en grekisk, sen en laxkotlett, borstjsoppa och nåt annat... Hennes gick på hela whopping 125 ungefär, men salladerna är väldigt dyra och lika så kött/fisk. Och så delade vi på en äpplekaka med världens konstigaste sås till (den hette mjölksås eller nåt...) Nu har jag iaf gjort en Mu-Mu, en turistgrejj att bocka av.

När vi kom hem kände vi för en promenad för att hjälpa "the digestion", och jag fick äntligen reda på vad alla gör en lördagkväll... De hänger vid utsiktspunkten vid uni:t, dricker lite öl, kollar på ett ganska dåligt dansframträdande, käkar glass, åker rullor som om det vore ljuva nittitalet och cyklar. Här cyklar man i hobbysyfte, det ser fruktansvärt kul ut. Inte så många som verkat förstå det där med att man ska anpassa sadelns höjd efter benlängd och annat.. Öht är det väldigt många som åker rullor här.

Rou berättade att alla med utländskt utseende rekommenderas att hålla sig inomhus hela dagen under Hitlers födelsedag 20:e april, då det tydligen brukar bli mkt överfall. Helt sjukt. Efter att jag kom på att jag glömt min passkopia och spravkan från uni:t omatt jag inte har ett pass för tillfället, så berättade hon att det mest ändå är folk med icke-västerländskt utseende som blir stoppade för dokumentkontroll, och mest killar. Kommer ändå ta med mig passkopia, känns lite bättre och säkare. Min nya plan är dock att låta visakortet och passet ligga hemma så mkt som möjligt bakom två låsta dörrar, ifall ifall ifall. Det är ändå kontanter som gäller i Moskva för det mesta.

Inga kommentarer: