fredag 4 april 2008

Åh, men det bästa!

Jag kanske får ett kylskåp i slutet av maj! Woohoo! Det är precis efter att halva tiden här i Moskva gått, så det är ok. Plus att juni och juli lär vara rätt varma, så kylskåp då är wonderful news. Detär Hilde, norskan jag går med, som flyger hem till Oslo då. Hon fick det av en fransk student när han åkte hem. Det står ett kylskåp i hallen hos mig och Rou, men det är gammalt och sönder. Hon fick också det av en vän som flyttade hem. Hilde bor i samma sektor som mig, fast på nionde våningen, så jag behöver inte släpa det över gården eller nåt. Yessyessyess!
Att ha maten i fönstret funkar inte så jättebra soliga dagar, för solen ligger på som attans i ett par timmar på eftermiddagen så att det blir stekhett.

Idag har jag iaf käkat en rekommendabel frukost - [kásha] (gröt) av fem sorters säd/korn och [miå;d] (honung) och valnötter, som jag la i en massa torkad frukt i, och så te till det. Nu är jag inne på kaffet, och har läst dagens nyheter. Almost like home ;)
Idag ska jag promenera runt området tänkte jag, hitta utsiktspunkten där man ser universitetet bäst ifrån, och sen plugga lite. Har inte kommit igång än, men känner att jag verkligen behöver jobba på mitt ordförråd. I veckan har vi gått igenom particip, både presens och past, aktiva och passiva, korta och långa former samt adverbiala kortverbformer eller vad det var.. hmm. Grammatiken är lugn, efter latinet (och finskan!) så är allt easy breezy sailing, men vad gör det mig för nytta när jag inte har några ord att böja?
När det gäller språk är det teorin jag scorar highscore på, inte kommunikationen. Just like real life.

Inga kommentarer: