torsdag 31 januari 2008

WootWoot!

Jag har alldeles precis kirrat en flygbiljett tur och retur Moskva!
Den 25/3 åker jag från Köpenhamn med Air Berlin på morgonen för att anlända lokal tid 20.20 i Moskva på Domodedovoflygplatsen, efter en mellanlandning i Düsseldorf av alla ställen. Den 27:e startar min ryska språkkurs på Moscow State University där jag tänker uppehålla mig till kursens slut den 12:e juli. Jag hade ju den fina planen att ta transsiberiska över till Peking och Kina, men tji fick jag. Ett studentvisum går inte att förlänga, och ett turistvisum kan jag inte få om jag inte först lämnar Ryssland, för att söka ett nytt. Och det är ju ganska bökigt, och ingen snabb process precis. Så, jag ändrade snabbt planen till att komma tillbaka till Malmö den 15:e juli för att hinna jobba lite i juli och augusti, och sen förhoppningsvis resa till hösten, om jag inte ska plugga. Resa måste jag få göra banne mig.. Sett fram emot transsiberiska sjukt mycket, andra gången den blir uppskjuten. Bah!
Kanske ska satsa på att plugga på hösten, resa hela våren, och sen fortsätta studera till hösten igen. Annars har jag inte brist på weekendtripmål direkt - Sibylle i Münster, Berlin rent allmänt, London där jag ännu aldrig varit, Helsinki, Paris som jag bara sett från ett taxifönster och från en bussparkering där jag sov en natt i utkanten av stan (i slutet av november också! med min stora väska bredvid mig! utan speciellt mkt folk omkring mig! smart! nej! but i'm hard core baby), och såklart Rom, som förtjänar mer än en weekendtrip, ett återseende av Athen, mer östeuropa, storstäderna i Spanien och så vidare och så vidare. I'll go anywhere.

Inga kommentarer: