fredag 18 januari 2008

Konsumenten informerar

Jag tror på ekologiska kläder och sånt skit, så jag tänkte droppa lite märken och ställen som är bra.
I Malmö finns Uma Bazaar som är grymt schysst, inte så stor butik men massa kul. Ganska dyrt givetvis, men på reorna så finns det alltid nåt att shoppa loss på.
Jag har varit på jakt (i dess allra mest passiva betydelse dock) efter ett par schyssta jeans på sistonde, helst eko. På ovan nämnda butik dårå hade de ett antal modeller från Howie's och Kuyichi tror jag det var, dock inte helt säker. Prövade ett antal modeller som inte satt så värst (har grymt svårt att hitta sköna jeans) och höll på att ge upp tills Cissi sträckte mig ett par Fanny (hihi) från Kuyichi. De absolut skönaste jeans jag någonsin stött på, och fantastiskt snygga! Plus ekologiska och Fairtrade, kan det bli bättre? Priset var lite i överkant för min del egentligen, men med 30% avdraget landade det på lite mer än 800. Det får det banne mig vara värt, jag har pengarna för tillfället.
Utöver det hittade jag ett svart bomullslinne från Living Crafts som gick på 150 pix. Svart, tunt i bomull, inga sömmar längs sidorna och alldeles underbart bekvämt. Lovely. Billigt för att vara eko också.
I min milda shoppingyra hittade jag även en svart paisleymönstrad viskosjal som är mjukare än mjukast och shiny, kommer dock inte ihåg vilket märke.. Skön ekosjal för en hundring. Helt ok.
Det jag saknar mest är egentligen ett större sortiment ekologiska underkläder, och träningskläders om inte är specifikt yogakläder.
En bra webbutik är www.swedenorganics.com som har en liten mix av olika märken, bl.a. de ovan nämnda. www.hildur.se ser också lovande ut, men den har jag inte kollat in så noga. Än. På Dem Collectives hemsida finns en bra samling länkar på deras återförsäljare, varav en del är nätbutiker.

1 kommentar:

Anonym sa...

hallå, hur går det med von krusenstierna? jag har ju glömt bort böckerna nu men det hade varit roligt att höra vad du tycker...