fredag 18 januari 2008

rudis indigestaque

Äntligen fick jag läst klart The Cleft (Lessing) igår. Mmm. Nog är hon skicklig, men själva romanen har jag mycket emot. Ser fram emot att läsa hennes science fiction-verk.
Däremot så började jag på och läste ut John Ajvide Lindqvists Pappersväggar på kvällen. Jag gillar't starkt. Speciellt första novellen, Gräns, och sen Majken kom mig nära. En del hade gärna fått fyllas på lite, By på höjden var väldigt bra till en början, men jag hade velat ha lite mer kött på benen. Efterordet innehöll en idé som förhoppningsvis inte helt övergetts, för den verkar så väldans bra. Sluthanteringen, epilogen till Hantering av de odöda, var väldigt väldigt fin, önskar bara jag kom ihåg själva boken bättre så att jag kunde placera Flora och Elvy bättre.

Mitt ibland massiva, intensiva bokintag har just den nackdelen att även om jag är extremt närvarande i boken jag läser för tillfället, så blir minnet av den formlöst och oordnat. Allt flyter in i vartannat, en kropp av vatten som går att dela upp i beståndsdelar först med en enorm kraftansträngning.
Efter Pappersväggar inföll sig inte sömnen, så jag läste lite i Metamorfoser av Ovidius, Liber I, 1-88. Känns skönt att latinet infinner sig ibland för mig. Lyckas jag tyda en del av Metamorfoserna klockan ett på natten liggandes i sängen, borde de kunskaperna inte ligga alltför djupt begravna, så som jag befarat. Jag saknar verkligen språket, insåg jag igår natt också. Det fattas mig, något så oerhört. Och bitterheten över att än inte satt mig in i grekiskan förtär mig i korta stunder.
Melodramatiskt, for sure, men språk och resor är det enda som gör mig viktlös, det enda jag har som överhuvudtaget finner sig i gränslandet till passion. Och böcker. Men med dem är det mer tvetydigt. Lika mycket kärlek som missbruk.
Annars är jag pepp på mer skräck. Ser fram emot att läsa Octavia E. Butlers Fledgling där hemma, och sen är det nog dags att börja läsa om Lovecraft. Har ni inte läst någon av dem så är det dags. Butlers Lilith's Brood är för mig den bästa science fiction, medan Lovecraft är Lovecraft. Det tog ett bra tag innan jag kände mig någorlunda bekväm under en stjärnklar himmel med en lysande fullmåne.

Inga kommentarer: