fredag 1 februari 2008

Diligens puella sum!

Jag känner min himla duktig. Igår gick jag igenom min hög med viktiga papper, slängde det som inte alls var viktigt, och ordnade det som ordnades kunde.
Min CSN-ansökan är klar och inskickad sen imorse, känns väldigt bra, och när den kommit igång så bör min utlandsförsäkring kirras ganska snart, vilket innebär att jag får försäkringsbeviset, som jag måste skicka in med min visumansökan, vilken jag också vill ha klar. Och så idag ordnade sig allt med flygbiljetten, pengarna dragna - 2500 tur och retur Moskva från Köpenhamn! Via Düsseldorf visserligen, det känns inte så mijövänligt med dubbla sträckor när det finns gott om direktflyg, men tjänar jag in en tusenlapp så är det en tusenlapp.. Den här flygrutten var t.o.m billigare än om jag åkt tåg+färja+tåg/buss, vilket jag gärna gjort annars om det inte varit för att jag lär ha en del packning med mig. Och främst att det är mycket dyrare. Annars funkar mycket packning och tåg förvånansvärt bra när jag tänker efter. När jag flyttade från Umeå i juni förra året tog jag tåget från Bastuträsk, med byte i Stockholm, ända ner till Malmö, och förutom en ganska kraftig försening p.g.a. solkurvor på spåret gick det rätt bra ändå. Kände mig som en packåsna, men så jävla farligt är det inte att bära omkring på lite väskor (en styck stor hårdplastresväska, en överfull [med böcker och cd-skivor] stor ryggsäck, och en ikeatvättsäck full med mina kläder, och full tygpåse. Men se, det gick.)
Och förutom det praktiska med resan och studierna har jag fixat lite andra finurliga grejjer. Har äntligen gått ut Clio Bokklubb, de må ha jättebra böcker, men de är fasligt dyra och jag avskyr det här med att en måste avbeställa boken varje månad.. Jag har även gått ur Bakhålls kärntrupp, vilket jag gjorde med ett tyngre hjärta. Bakhåll är ett fantastiskt förlag, som är sjukt prisvärt om en är med i kärntruppen. Min bokhylla är tusenfalt mer intressant tack vare deras utskick. Intressanta böcker i hög kvalitétsnivå när det gäller utförande. Till exempel så ger de ut nu i februari Lovecraft på svenska! Lysande! Även om jag personligen hellre håller mig till engelskan, allt för mycket går förlorat i översättningar.

Inga kommentarer: