lördag 24 maj 2008

Rakastan suomalaista kieltä

Jag har precis börjat kolla på Finska Vinterkriget, ett tre timmar långt epos, och inser genast hur mycket jag saknar finskan. Ända sen jag kom hem från Malmö och såg en finsk brödbil vid Sjeremetjevaflygplatsen så har jag inte kunnat sluta tänka på finskan. Min passiva knowledge är ganska stor ändå upptäcker jag. Haluan istua auringossa Helsingissä.
Jag börjar även längta efter grekiskan, detta språk som fattas mig så. Just nu känns ryska som russae sunt, non leguntur. Och latinet.. Känns som om min högra hand börjat vittra, tomhålet är stort och blir större.
Jag har bara tre år kvar. Jag får det inte att gå ihop. Vad går det att uppnå på sex år? Inget. ничего. я не могу ничего делать с том. это слишком мало мне.
Förresten, är det något som kan kortkommandot för att byta språk? Istället för att behöve gå till språkfälta och fiddla.
Idag har jag pimpat min dator genom att pränta dit de ryska bokstäverna. Bildbevis kommer l8rz.

Inga kommentarer: