tisdag 4 mars 2008

Attraktion

Jag läste ut Altered Carbon av Richard Morgan i helgen. Jag hade väldigt höga förväntningar efter att ha hört massor av lovord om den, men jag fastnade aldrig för den. Jag började läsa den vid en dålig tidpunkt dock, precis före jag flyttade, och det tog mig ovanligt lång tid att ta mig igenom den. Generellt gillade jag den, och jag har svårt att sätta fingret på vad jag inte gillade. Ibland är det som om det är något fysiskt med böcker, antingen sitter den bra eller så gör den inte det. Det är en magkänsla. Det var den som knöt Fledgling till mig, och det var nåt med den som gjorde att Altered Carbon hade något som kändes som en ögonfrans i ögat. Det underströks än mer av att jag läste Fledgling direkt efteråt.
Men, jag vill läsa de andra böckerna om Takeshi Kovacs, det var något som drog mig till den ändå. Jag känner för att läsa lite mer William Gibson också, det är en herrans massa år sen jag läste Neuromancertrilogin, och en del av hans noveller.. Massor som jag inte har läst av honom.
Oh well, nu står jag inför den där hemska saken igen. Vilken bok ska jag läsa nu? Jag tog med mig en hyllmeter böcker till mor, lite blandad konfekt, bl.a. Agnes von Krusenstjärnas sju böcker om fröknarna Pahlén som jag fortfarande inte läst, fastän jag lovat Cissi att jag ska, en bok om ryska revolutionen som heter Blood Red, Snow White av Marcus Sedgwick som verkar intressant, och en söt liten bok som heter The Scandal of the Season av Sophie Gee som utspelar sig på 1700-talet. För mycket att välja mellan, denna ljuva pain in the ass.

Inga kommentarer: