torsdag 4 mars 2010

Internationell solidaritet, arbetarklassens kampenhet

Jag har aldrig läst något av Cory Doctorow förut, så jag visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig av For The Win. Inte det jag fick i alla fall. Det var lite Neal Stephenson goes gamer och fackförkämpe.
Det är en väldigt engagerade bok, med bra tempo genom hela, men med lite väl snabba klipp och hopp i historien ibland.
Doctorow förklarar två gånger om vad inflation är (kanske försvinner nån av dem i en sista korrektur), och vill väldigt gärna berätta hur ekonomi funkar och att den lilla människan kan använda den till sin fördel. Det blir lite väl mkt skriva på näsan över allt, men det kan lätt förlåtas. Karaktärerna är många och skilda, och hittas i Kina/Indien/USA.
Intressant, kul och fast paced. I likes.

Om den ska vara hoppingivande och skildra nya arbetarklassens kamp för bättre villkor och rätten att ta plats, och en organisering över gränserna, så känns det ganska typiskt att det är skrivet av vit västerländsk man.

såhär beskrivs den på craphound.com;
FOR THE WIN, a young adult novel about macroeconomics, video games and the labor movement, out from Tor/HarperVoyager in May 2010.

Inga kommentarer: