lördag 13 mars 2010

För höga förväntningar och besvikelsen.

Jag föll för The Lake of Dead Languages efter att jag skummat igenom en recension på bokhora.se, och att den jämfördes med Donna Tartts The Secret History.
Jag är så besviken! Gaaargh!

Jag ville ha akademiaporr, men fick high schoolbrudar med taskig attityd. Jag ville ha latin i ett bra sammanhang, men fick första deklinationen. Jag ville ha smartness och elitism, men fick schablonbilden av manipulativa tjejer.

Visst visst, där var latinska citat från Vergilius och andra, men presenterade lite för klumpigt. Internatmiljön för high schoolers gjordes aldrig direkt intressant och utforskades aldrig riktigt.
Plotmässigt faller den på att alla twistar görs uppenbara redan i första tredjedelen av boken, och lämnar väldigt lite till någon slags aha!-känsla. I stort sett ingenting. De allra sista sidorna är helt oväntade förvisso, men det var också av det mest ostiga slaget. Lite för tillrättalagt och bekvämt.

Hade jag förväntat mig en tråkig deckare hade jag nog gillat den lite mer, men alla höga förväntningar gjorde den mest till en crash and burn.

Inga kommentarer: